Sunday, April 1, 2012

Kita berbeza

Everybody born on this world with difference abilities, difference way of lives. Allah create people totally unique with each others. so that, be grateful with everything that we own. Grateful here meaning enhance the ibadah to Allah, amar makruf nahi munkar, follow the sunnah, recite quran besides practise it and many more.

For me, the most hard thing to do is to keep my heart. Sometimes, i admit, it very very great challenge for me to avoid my heart from riya', takabbur, arrogant and all that "penyakit hati".. i write this post, for me, myself and for my readers, to remind each others. as we are human, "manusia" comes from word "nasia" mean always forgetful. so that, we should always remind each others for our goodness. im not try to be an ustazah, as i am also doing wrongs here and there. dont look at me, but try to understand what im trying to deliver. im also try to be a better person in the future..insyaAllah

As i mention above, people born differently. Ada yang dilahirkan dlm keluarga yang senang, ada yang dilahirkan dlm keluarga yang susah. ada yang dilahirkan dalam rupa paras yang cntik menawan, ada yang dilahirkan serba kekurangan. ada yang dilahirkan bijak pandai, ada yang dilahirkan kurang cekap dlm pelajaran. Itu semua ketentuan Allah. setiap org ade keistimewaan dan ada kekurangan. No body perfect. Only Rasulullah yang bersifat masum. So, as hamba Allah, dont be too proud on advantages that Allah gives to you. semua itu milikya yang hanya DIPINJAMKAN sementara. siapalah kita nak beriya' riyak di hdpn hamba Allah yang lain atas apa yang dipinjamkan olehNya kepada kita, sdgkan ia bukan sesuatu yang kekal abadi.

Mustahil hidup di dunia ni snyi dari ujian. bg yang miskin, Allah turunkan ujian dalam bentuk kekurangan wang ringgit untuk menguji sejauh mana kesabaran atas kesusahan itu. bg yang kaya, Allah turunkan ujian dalam bentuk kelimpahan harta, untuk menguji sejauh mana dia bersedekah, menggunakan harta yang ada ke jalan Allah dan tidak alpa akan kemewahan itu, membantu fakir miskin, dan sebagainya. kata org, jdi kaya best. boleh pergi melancong luar negara, boleh naik kereta mewah, tidur atas tilam empuk, hidup dalam penghawa dingin, teknologi pelbagai dalam kediaman. tp, lagi susah jadi org kaya. susahnya menjaga hati spy tidak berbangga bangga atas kekayaan itu, susahnya menghindari sikap bermegah ketika menaiki kereta mewah, sshnya menjauhkan hati dari sikap menunjuk nunjuk ats brngan mahal yang dibeli. mungkin ada yang berkata, kmewahan itu atas usaha dan titik peluh sndiri, setimpal dengan apa yang dikerjakan. maka, layaklah hidup sebegitu. Ya, tp bukankah bersedrhana itu digalakkn. buat apa lah membeli handbag jutaan ringgit jika kegunaannya sama sahaja dengan handbag berharga puluhan ringgit. kualiti pn sama. cuma jenama je mgkn berlainan. yg tuh gucci, prada, tp yg ini milk teddy. itu hanya perumpamaan. fikir-fikirkan lah.

smkn hari, tknologi berkembang dan tidak mampu dikejar. tp, smkn brtknologi hidup ini, smkn membuatkan kita leka dan alpa. smkn rapat manusia dngn facebook, twitter, myspace, drpd rapat dengan jiran tetangga. jika digunakan ke arah kebaikkan, itu bagus. tp kalau dijadikan medan untuk bercerita itu ini, hingga boleh mendatangkan fitnah, dan keburukkan, apalah gunanya. kdg2, apa yang kita perolehi, semua mahu dikhabarkan pada dunia. Semuanya bergantung pd niat. innamal a'malu binniyat. jika niat baik, maka pahala lah ganjaran nya, namun jika niat untuk bermegah2, untuk menunjukkan kepada rakan2, apalah gunanya. kdg2 kita sndr x prasan ada perkara-perkara yang boleh menyinggung perasaan org lain. conthnya, "bestnya kahwin awal, suami belikan itu ini, pergi sana sini etc" sdgkn ada rakan2 yg belum bertemu jodoh. yang tidak berpeluang kahwin di awal usia. itu contoh. dan bnyk lagi simple thing yang kita x prasan. I hope, i do take note all this things. and you, yes you, my friends, please always remind me. For me, if social ntworking dijdikan tmpt mengeratkan silaturrahim antr teman,chit chatting, mnyampaikan kebaikkan, nasihat, itu tiada salahnya. after all, semuanya atas niat.

and i want to share kata2 yg disampaikan oleh seorg sahabat saya, nurul
1) kegagalan tanpa usaha adalah suatu kerugian
2) kejayaan tanpa usaha adalah suatu kebetulan,
3) kegagalan dengan usaha adalah suatu ketentuan
4) kejayaan dengan usaha adalah suatu kepuasan.
do make your choice. Allah grand people based on their effort.

Manusia terbentuk daripada hati. Jika hati berkehendakkan kebaikkan, maka itu yang akan dilakukan dan sebaliknya. Betulkan jika saya tersilap.

Wallahualam.

hamba Allah,

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...