Monday, January 14, 2013

Bijak Membeli!

Salam pembaca...

Post kali ni berkaitan dngn kaum wanita dan kaum lelaki yg minat shopping. tgn aku ni tergerak nak tulih pasal mnde ni, after aku tgk dan menghadapi sndri prkra2 yg aku nak citer kan..and nak kongsi dgn pmbca semua..

aku xckp, pndpt aku ni btol, but just nak sharing2, and tukar2 pndpt, if korg rse btol, jdikan sbgai panduan, but klo salah, delete je memori anda trhdpt post ini..ok (>.^)

skrg ni, musim design peplum.. taw x peplum tuh pe? g tnye pkck google,, heeeee kt fb tu mmg berlambak laa butik2 online yg jual peplum ni, kt blog2 pn bnyk jgk..so aku suke laa usha2 peplum ni, and sadly peplum ni mahal2 belaka. baju je kdg2 rm49 (yg plg murah), nak jmpe yg 30+ tu ssh laa, yg 50 above, berlambak. so, aku juz jalan2 cuci mate kt online shop ni.

then, bile aku g times square, boleh nak pengsan tgk baju peplum merata-rata alam. korg nak design cne, wrne pe, panjang pendek, sume de! and, ble korg tgk hrga, mmg memang dan memang jauh berbeza compare yg diorg jual online.

for example, baju kt bawah ni,


ni aku amek dr satu kedai online, die jual rm58 each, and postage rm6. mean, total about rm64 for each baju. ni x trmsuk ag, klo bju tu de koyak, or material die x ok, so, korg akn rse lagi rugi and x puas hati sne sini. klo de koyak, kne antr blk kt penjual, so, mst kne pos, mst kne gune duet lagi kan? but, aku beli baju yg sejebon sejibik serumpun mcm dlm gmbr, tp wrne itam dngn hrga rm29! see!! boleh rse sndr material, boleh belek2, boleh fitting2 dan sebagainya. sng cte, puas hati.

aku taw, rmai yg nak bli online, sbb tnpa berpanas berhujan, tnp kluar duet tmbang, klik2 jew, plih yg mne suke, byr online, tgu 2 3 hri, then dpt brg...kan3? klo ak, ak lbey suke kua kan sket tmbg, jln2 survey2, fitting2, tgk hrga rse cm berpatutan, rembat. kdg2 bkn 1, aku rmbt 2 3, sbb, nxt tym nth ble2 ag nk kua shopping..heee, klo bli online, bli 2 baju da lbey 100 hengget, but bli sndr (if pndai plih tmpt) rm100 hengget tuh da dpt 3 4 helai baju..berbaloi2 x?

yg plg ak x berkenan, klo jual tdg ke pe, hrga nak dkt beratus, tp g jln tar, ley dpt 30 40 hengget je sehelai..klo beza 5 10 hengget, ley trime ag, tp klo da beza 2 3 kali gnda, aku x rse mnde tuh brbaloi. ngn postage ag..

sna nye, aku nak nasihatkan penjual2 online ni, jgn laa letak harga yg sngt2 melampau. even de pembeli (org2 berwang), tp ambil keuntungan yg melebih2 ni, apa hukum di sisi agama? so far, aku da try crik tntg hukum amek keuntgn yg melampau, tp xde yg btol2 pndpt yg kukuh, juz anda bertindak zalim, sbb tidak berlaku adil pada pembeli. so, bia laa berpatutan, klo kt lua jual rm10, myb korg ley kual rm13, mhl sket sbb memudahkan pmbeli xyah gerak jauh2, tp jgn la letak smpai rm40, itu da melampau..tol x?

so kwn2 dan pembaca. ini pndpt aku laa.. if nk bli brg online, survey dlu btol2, pilihan terletak di tgn anda ok?

jmpe di post akan dtg..
daaaa~~~

shopper,

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...