Wednesday, November 16, 2011

Dugaan

bermacam2 dugaan yg aku alami spnjg smstr 1 nie..
xputus2 aku di uji..
bkn nak mengeluh, bkn nak mengadu domba,,
kekadang, terasa letih sngt ble terlalu bnyk ujian dtg bertandang..
tak abez satu, di tambah plk satu..
berkali2 mengingatkn diri, ujian dtg drp Nya..
kerna Dia ingtkn kite, sygkn kite.
ujian diberikan, kerna ada kemanisan yg Allah nak bgi di hujung nya..
dikala hati trlalu sedih ditmbh teman2 tmpt berpaut tiada di sisi,
tringt pesan mak, sujud dan doa hanya pada yang Esa,
dia suka mndgr doa hambaNya..

------------------------------------------------------------------------------

kptsn mara msh trgntung..mgkn perkhabaran gmbire tuh lmbt tibe tok aku..so think positive je laa..keje dan assgmnt da berpusu-pusu mngmbil no gilirn..klo x dilayan kang, nnt riuh plk sume kje2 tuh,,mklm la, sume nak cpt kan..buat sume assignmnt, sabar taw, anda akan dilayan sbntr lagi..ting tong..

ble da srabut ngn assgnmt yg mnx dilayan, de plk sestgh pihak yg ag menyerabutkan lagi kepala. apa yg cube saya nak tekankn di sni ye para pembaca skalian, please be responsible on your work. jgn men lepas tgn jew. xkisah la kje ape skalipun. klo x amek ksh, xbergerak, da smallest thing will bcome da biggest thing at da end. haa speakang mat sulih sudey. saya ni bkn ske sngt nak luah prasaan jiwa raga kt alam maya nie, kt fb ke pe kew, tp pd stu tahap, sy amat mghrpkan bhwsanya, kaedah nie dpt dijadikan sbgai satu cara utk menympaikan apa yg dirasa, agar prkara itu dpt diperbaiki. ok.

now, topik berubah. topik strusnya, tntg mslh kaum wanita. bkn nak kte dr perfect, but pe slhnye saling menegur, and at one time, muhasabah diri sndr gak agar x jdi sprti apa yg xdisukai. nie umum, x point kt spe2..sbb rmai je yg mcm nie, bdk skolah kew, bdk u kew..
as a woman, ecspecially melayu, kte berpegang pada adat. mksdnye, wanita tuh haruslah bersopan santun, bek tuturnye, perlakuan nye, bkn soh jln tduk 24 hours, or jln kepit2, nope, but please jge bicara agr nmpk kewanitaan nye di situ. and ada sekelumit ase malu dlm stp ape yg dibuat, mahupun yg kluar dr mulut. nk ckp, nak buat ape2, pk prasaan org len. idup atas dunia ni, bersme2 manusia yg juge ada hati dan prasaan, bukn nye nyet2 yg bergayut di pokok x de prasaan tuh. coOl..cOol..
ok, smbg sket ag,
org kte, snjata yg plg tajam adalah lidah. lidah x bertulang, wanita bnyk msuk neraka sbb mulut. bnyk mngumpat, cot cet cot cet, dan sbgai nye (alamak, ak pn 2x5 je)
tp, para pmbce skalian, jgnla wat prkara yg boleh mndtgkan umpat cela org lain.
jgn mngmbil ksmpatan atas kebaikkn yg ditunjukkn oleh org len. haaa, nie oden x gemor nie, bnyk da oden tgk, org bek dibuli2 oleh org jahat.
klo la sume org bermulut puaka, maka tiada la manusia bek di ats bumi nie.
cnth situasi:
-----------------
ali: botak, aku nak g psr mlm r.

botak: blikan aku nasi ayam, ayam percik, tongkeng ayam, karipap, air cincau, kebab, and samosa erk. klo de popcorn, blikan sbngks, aku nak mkn smbl tgk indusetan.

ali: ko de kaki kan? g bli sndr. ko ingt aku ni lahir utk blikan satu psr mlm tuh tok kau.

------------------
tuh cnth jew. korg pn mst penah alami, atau menyaksikan prkra2 yg seumpama dgn nye. prkara2 yg boleh menyeksa jiwa lara idup mnusia len. klo x penah, mkne nye korg mst insan yg mmbuli insan yg len..heee xde la, gurau2..

tuh satu hal. n satu hal lagi, aku ase, da slalu sngt da jmpe insan2 yg ske sngt angkt bakul, angkt troli dan seumpamanya sndr,,
ayat2 sprti "mamat tuh pndang aku x brkelip2 laa dr td", ataupun "si roy slalu like status aku kt fb" mahupun " boboi tuh, sket2 nak tego aku jew, rmai je pmpuan len kt situ, tp die tego aku sorg"
klo ayat2 sprti di atas didendangkn di telinge oleh org yg sme, berkali2, anda akan rse kan, apa yg cube dismpaikan adalah, smua lelaki dlm dunya ni syok abez kt die. die sje. xde pompuan len yg standing die.
nk ckp pe pn, tuh hak masing2, mlut pn masng2..klo mnde tuh skali dua, mgkn ley trime, tp klo da slalu sngt, bley bernanah tinge org len dibuatnye..
cube laa apa yg dikatakan tuh adlh xsperti yg dikatakan.
cnthnye, "mamat tuh pndng aku x berkelip2 dr td", skali anda pndng mamat tuh, anda pndang kawn anda yg bercerita tuh, anda perhatikan btul2..lorh, ptt laa mamat tuh pndng x berkelip, bdk nie pkai bju terbalik ngupenye...
xpn..
" boboi tuh asyk tego aku jew, pmpuan len x tego pn" tp sbenarnye, die yg slalu tego si boboi tuh dlu..
dan sbgai nye..

skali lagi nak tegaskan, ni bkn tok spe2...ni mnde yg sngt umum, yg slalu sngt kte nmpk. n sbnr2nye, apa shj yg anda post kt fb, boleh mnggmbrkn siapa anda.
so please, wanita2 skalian. tingkatkan prestasi kurgkan kontrobesi..
yg pntg, relax sudaaa~~~

maaf jika termakan dek hati. ini hanya pendpt peribadi utk bimbingan diri, dan buat sesiapa yg mmbca. jika anda merasakan, perkara ini benar, dan tidak salah, apa salahnye kita berubah.
yang bek dr Allah, yg bruk itu, dtgnya dr kelemahan saya sndr.
Wallahu'alam..




2 comments:

  1. hahahahhahah..gelak org bace..tlOng belikan tOngkeng ayam sedOzen..buat bekal bulan puasa thOn depan !kah3

    nway be strOng ! ingat !org baek selalu diuji..Allah uji kte sbb kita mmg layak diuji..sO think pOsitive..buat baek berpada-pada..=)

    lgi satu..mmg ramai skang yang bkn stakat masuk bakul angkat sendiri..masuk lif tekan sendi da skang..mOden kan..kah3 !

    ReplyDelete
  2. typo la plk..masuk lif tekan sendiri..kah3 ! ape pulak tekan sendi..haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...