Thursday, February 23, 2012

Beginning

Hari ni, genap 4 hri di smstr baru..sgalanya yang Allah aturkan indah dan baik..
Syukr padaNya...
Wlaupun bru di awal smstr, tp ada bbrpa pkrjaan yang harus dimulakan..
trutama tesis yg menuntut seribu pengamatan yang baik..

ada bbrapa pngalaman lalu yg aku ambil ikhtibar dan pengajaran,
berserah tanpa usaha, tidak akan membuahkan hasil.
sbgaimana, cerita yang dismpaikan dlm klas smlm..

Seorg pengembala, membiarkan kambingnya tanpa diikat. Rasulullah bertanya, mengapa dia tidak mengikat kambing itu, pengembala itu menjawab,dia berserah pada Allah, dia yakin Allah itu ada. Lalu Rasulullah berkata, ikatlah kambing itu dahulu, kemudian berserah pada Allah.

Yg baik jadikan tauladan, yg buruk jadikan smpadan..
Ada seorg yg ku kenali, wlaupun tidk begitu mengenali beliau scara rapat,
tp aku mndgr prkhabaran mngenainya melalui tman2..
dan jujur aku katakan, dia mndapat penghormatan yg tinggi dariku,
sikapnya yang diam2 ubi berisi, amat mengagumkan aku.
kecerdikan yang Allah beri padanya, bukan alasan utknya bangga dan riak,
mgkn sikapnya boleh aku conthi..spya mnjdi yg lebih baik dr diri aku kini.

Ya..
aku lebih mnghormati mereka yang merendah diri, baik dalm perckpn, mnjaga tutur kata,
dan mereka yang sntiasa bersyukur atas stp yang Allah berikan..
berbnding mereka yang sntiasa memberikan kata2 "jika dlu aku begini, msti aku begitu"
ataupun mereka yg sntiasa mnganggp dialah yg trbaik brbnding org len..
bkn kah ada ramai lagi insan lain yg lebih baik dari kita?
sekali skala, kita tidak boleh sntiasa mendongak ke langit,
hingga lupa utk melihat ke bawah..
dan jangan terlalu mmbangga diri dngn apa yang dikurniakan Allah di dunia,
kerna itu hanya pinjaman semata.
Cubalah bersyukur, dan sntiasa lah beringat, itu semua milikNya, dan bila2 masa juga dia berhak menariknya daripada kita.

Wallahualam..


dicoretkan oleh,

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...