Thursday, January 5, 2012

Saya Cuma Wanita Biasa

Subuh yg damai..bngun dgn langkah longlai, dan dngn spruh sedar mngangkat baldi yg berisi air ke tnds. urgh! berat! sakit tgn! dugaan ketika tiada air. khabarnya, hari ini, dgn rasminya smua kolej di ukm diisytiharkn xde air. haaaa, baru fair. xaci tol keris mas ngn uo je xde air (jeles yg x berasas). kmudian, trus ke tngki air di hdpn blk, bratur dngn segala pnjg utk mngmbil wuduk. aku sorg je yg pegang berus gg, org len sume pgg baldi. alamk, lame nye nak tgu diorg tadah air..ketika tu de la dlm 8 org di hdpn aku. toleh ke blkg, aku lihat bbrpa pljr dr blok kejiranan dtg utk beratur juga. aduh, kesian mereka, lagi2, klo de exm pagi nie..tringt rumet brbangsa bukan melayu ketika di mtrik. aku dan rumet sebangsa, kelam kelibut xde air, gelabah ayam mncri punca air nk mndi, die bley cool, lepak, dan tenang nye. mmg sudah kepercayaan dan amalan nya tidak mndi pagi, jadi, untungla~~~ jimat bil air kt uma. ihikz. (super merepek), jika tgki air di hdpn blk ini lutsinar, alangkah indahnya. maka aku boley melihat takat air yg tnggl, dan berkire2 utk mngmbil lngkh strusnya, pabila satu2 nya pnca air bg kaum wnita di keris mas ni kering. mndi kt sg. congkak laa gamaknya. heeee

intro yg agk pnjg da lari dr tajuk. klo dlm exm skul dlu, ckgu da wat beso2 ngn pen merah "Keluar dari Topik"..ouch, rndu skolah. bngn pg2, mndi air sejuk, ps smyg, mak da sdiakan susu panas sgelas, n bskut/roti/nsi gorg. sblm kuar, tadah tgn, mak bg 7biji kismis, salam mak, dapat wet blnje singgit lime posen, tgu bas dlm gelap, nek bas ngn beg berkilo-kilo, smpai skolah pn gelap lagi, kete cekgu pn xde, g tgu kt kantin, letak pale atas meja, dr kantin snyap sunyi, smpai kntin mcm psr borong, then barula beratur masuk klas. aku xnk kembali pd wktu itu, tp jika ada rakaman detik2 itu, aku ingin melihat kembali rakaman itu, dan tersnyum sorg diri sambil berkata beginila kehidupan ku suatu ketika dlu.

dlu, aku penah laa berangan2, klo laaa aku de kekasih artis, ouch, encem wOo..fahrin ke, ally iskandar ke, jihan miskin ke, dan spe2 jela artis lelaki yg ganteng2 (xingt sngt arts lelaki mesia ni, asyk ingt artis korea je)..daebak!! so, mst melodi ke, fuuhhh ke dtg terjah aku dlm blk kuliah, then aku pn jwb ala2 artis "kami kawan je, n now im in class session, so, i hope u ol understand". ok, sila jgn muntah, air xde skrg. but now, aku berpijak pd bumi yg nyata, dan baru aku tersedar, bhw ngope-ngope nye, idup mcm artis ni tidak la seindah sang suria. cewwwah. kdg2 kesian jgk mereka, klo da wat silap sket,abeh satu mesia taw. buat pape pn, org nak taw. klo pkai baju, x kne dek mate mereka, abeh kne kutuk, klo yg pki tdg,tbe2 trlps 1 gmbr pree heir, satu mesia taw rmbt die cno. haaaaa, keaiban yg dicanang2. hukum diketepikan. lantas? spe yg maw dipersalahkn? tpuk dada kuat2. so, better stay jdi rkyt mesia cm aku, mndi ke xmndi ke, pkai bju gane2 pn, de org kisah?

mcm kisah2 yg hot baru2 ni, ksah amalina che bakri. aku lbey ske mmbaca, dan menilai. tp tidak ske mewar2kan dlm alam maya ni. tkut mengaibkan jika benar, dan tkut jtuh fitnah jika salah. begitu juga jika mnyentuh hal2 politik. bce boley, tp jgn terlibat. tuh la aku. kisah mahasiswa upsi dipukul, kisah demo yg bkal diadakan oleh mahasiswa2 len, dan sbgainya,,ermm, mcm aku ckp, aku bce, tp xmo komen pape. juz tgk n bce komen2 mereka yg menyokong dan tidak menyokong. then, aku pk la sndr. tp, tym2 exm gni, aku nasihatkn mhasiswa di luar sne, tumpukan dlu pd pprksaan anda. pelajaran dan rslt tuh amat pntg tuk masa dpn anda. xmo komen lebih2, xreti.

matahari pn da mula memancarkan sinarnya di muka ku. tgki pn da sdkt lengan. suda tiba masa nya aku memulakan misi menadah air dan mndi ala2 lagenda p.ramlee dlm cter bujang selamat. guys out there, thnks for reading, and have a good day!

salam.

muka rakyat biasa yg terlalu mengharapkan air, ouch!



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...