Tuesday, March 27, 2012

jihad perkahwinan

Hari ni, hujan turun membasahi bumi ukm. niat di hati utk mentelaah, diakhiri dgn buaian mimpi.
----------------- mimpi -----------------------

aku dikelilingi 3 org wanita yg tidak dikenali. salah seorg drp mereka mmbisikan kpd aku, mengapa kamu tidak melakukan jihad perkahwinan? dan aku mnjwb, mak abah x bg sy kawen awal. sy masih bljr..tp mreka ttp mmegang kaki ku, shgga aku menangis memanggl2 nma tmn2 yg turut brada di dlm surau trsbut. nmun tiada seorg pn yg brani utk mmbntu, shinggalah aku merayu utk brjmpa ibu bpaku..

-----------------------------------------------

bila aku trjaga, cpt2 aku melihat keluar. hujan telah berhenti. tanah masih basah dngn takungan air hujan. teringt akan mmpi itu, aku mencari tntg jihad perkhwinan dlm internet. nmun tidak berjmpa mklmat tntg jihad perkahwinan. mgkn hnya mainan tdur. sejak dua tiga hari lepas, aku mndgr cerita tntg kursus kahwin dr rakan2, smpai terbawa2 dlm mimpi..:)

tp, bagi aku, perkahwinan juga merupakan satu jihad. untuk mencari keredhaan Allah bersama pasangan yang sudah halal (betulkan jika tersilap). dan aku terjumpa ssuatu yg menarik utk dikongsi. Kenapa nak kawen cpt?

ini antra intipatinya:
1) dah jumpa psgn, harus dipercepatkan kahwin (hadith)
2) nak jaga mata, hati dan kemaluan
3) nak ikut sunnah, ajal bila2 masa shj
4) nak ada zuriat yang dpt membahagiakan, dan mendoakan bila kami meninggal. ajal dtg x kira usia
5) dpt beribadah dengan pahala berganda, sdgkn memandang isteri/suami shj sudah dpt pahala.
6) dpt merasa tanggungjawab sbgai suami/isteri dan menjadi seorang yang boleh berfikir lebih matang untuk menyara keluarga
7) nak ambil amanah ibu dan ayah untuk mendidik dan menjaga keluarga dengan agama
8) syg dan cintakan pasngn
credit to loveloveislam.com


Nota kaki:
>> bg pmbca yang sudah bertemu jdoh, tahniah, dan teruskan usaha untuk menjaga hubungan kekeluargaan hingga ke jannah.
>> bg pembca yang masih belum bertemu jodoh, tingkatkan doa kpdNya, agar dipertemukan jodoh yang sebenar, yang sama2 mencari kecintaan kepada Allah, mendidik zuriat yang soleh dan solehah.
Fikir fikirkan, dan selamat beramal.

Nota kaki tambahan:
flagila, sila jgn berangan nak kawen skrg!!study nuh! dush3 (>___<)..
erkk, berangan sket pn x bley..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...